Aanstellingsbeleid vrijwilligers

Inleiding:
Bij zwemvereniging DOK worden vaak nieuwe vrijwilligers gezocht. Zorgvuldigheid in het kiezen van de juiste mensen is van grote waarde in onze vereniging. Wij zorgen voor een goede werving en selectie om een hoop problemen te voorkomen.

Vacature:
Bij het zoeken naar nieuwe vrijwilligers worden gezocht binnen de vereniging naar leden en relaties van leden die zich willen inzetten als vrijwilliger. Hierbij wordt gemeld dat een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en het tekenen van een gedragscode verplicht zijn.

Persoonlijk gesprek:
Nadat men heeft aangegeven interesse te hebben gaan we een persoonlijk gesprek aan. Hier zit iemand van de vereniging die bepaalt of hij of zij geschikt is. Verder wordt er gesproken over de taken, de beschikbaarheid, verwachtingen en andere praktische zaken. Ook wordt nogmaals gemeld dat een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en het tekenen van een gedragscode verplicht zijn.

Proefperiode:
Na het gesprek volgt een proefperiode. Deze periode bestaat uit een aantal keren meelopen met huidige vrijwilligers. Het meelopen wordt geëvalueerd. Als ervoor gekozen wordt om iemand niet in dienst te nemen dan wordt kort en duidelijk uitgelegd waarom dit is. Als ervoor gekozen wordt om iemand wel in dienst te nemen dan wordt gelijk de gedragscode ondertekent en de VOG aangevraagd.